De Cabby had vanuit fabriek een kleine 90pk, waardoor het niet noodzakelijk was om op de achteras schijfremmen te leveren. Kort na aankoop van de Cabby was het al duidelijk dat de auto een krachtigere motor nodig had. Als je hard gaat, dan wil je natuurlijk ook snel stil kunnen staan. Om dit te realiseren is er een achteras van een Golf 3 VR6 op gemonteerd. Deze achteras heeft namelijk standaard schijfremmen. Een standaard achteras was in principe ook mogelijk geweest, maar dan moet je alles er vanaf de naaf zelf op monteren en omdat ik een kant en klare achteras had gevonden was dit natuurlijk niet nodig. In principe wijst alles vanzelf.

Bij het plaatsen van een andere achteras, is het raadzaam om ook direct de achteras rubbers te vervangen. Dit is veel makkelijker te doen, als de as natuurlijk nog niet onder de auto zit.
Echter indien dit wel het geval is, dan heb ik hieronder een handleiding voor het vervangen van de rubbers. Met een beetje fantasie, kan je deze ook gebruiken voor het demonteren van de achteras al komen daar natuurlijk nog wat meer handelingen bij kijken.

Benodigdheden:
WD40
Hamer
Steeksleutel 19mm
dop/ratelsetje (17,19m)
slagblok
slijptol
boormachine
fotocamera/telefoon met camera

Tip!
– Voordat je begint, realiseer dat je overal een foto van kan nemen voordat je het los maakt. In bepaalde gevallen kan dit achteraf handig zijn, wanneer je even vergeten bent hoe het ook al weer vast zat.
– Spuit alle delen een paar dagen achtereen voordat je gaat beginnen in met WD40!
– Leg de nieuwe rubbers een nacht in de vriezer, dit helpt straks bij het monteren. Door de kou zullen deze krimpen waardoor het makkelijker te monteren is.

Oude rubbers verwijderen
1. Auto opkrikken, let op dat de auto veilig en stabiel staat.
2. Maak de 2 lange bouten door de rubbers los met een steeksleutel 19mm. De remkrachtverdeler zou ik laten zitten omdat je deze vaak er toch niet af krijgt zonder dat er van alles kapot gaat.
Mocht je een nieuwe hebben liggen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Als je dit goed hebt gedaan dan kan je aan de zijkant(rechts) de bout er zo uitnemen, mocht deze wat vast zitten spuit er dan wat WD40 en gebruik een hamer om deze los te tikken.
3. De andere bout is wat lastiger. Hier moet je de kop van de bout er afslijpen, vervolgens trek je deze er zover mogelijk uit om vervolgens nog een stukje eraf te halen. Het laatste stukje
duw je b.v. met een schoeven draaien oid door het rubber naar buiten.
4. Maak de remleiding houders los, zodat je de as kan laten zakken.
5. De rubber zitten (als het goed is) aardig strak vast. Om de druk een beetje te verlagen kan je de rubber doorboren of bewerken zodat de binnenkant eruit komt.
6. Als de druk van de rubber weg is, dan zit de ring waarin de rubber gepest zitten nog in de as. Deze kan je met wat handigheid er ook uit tikken.
Gebruik hierbij ook wat WD40. Mocht je een dremel o.i.d. hebben dan kan je hier ook een beetje mee aan de slag gaan door die ring door te slijpen.
Als je hiervan de spanning ook hebt kunnen verwijderen en de wd40 goed is doorgetrokken, dan kan je de ring met een hamer en schroevendraaier er zo uit tikken.

Nieuwe rubbers plaatsen
1. Spuit de openeningen goed in met WD40
2. Neem een blok (hardhout, ijzer o.i.d.) waarmee je de nieuwe rubbers erin kan slaan. Let op dat je dit netjes in een rechte lijn uitvoert.
Je zal aardig wat kracht moeten zetten, maar met wat doorzettings vermogen moet het goed komen. Let op dat je de nieuwe rubbers in de juiste richting plaatst.
Als je de rubbers in de vriezer hebt gedaan, dan zal dit makkelijker gaan, zeker als je de as nog met een brander kan verwarmen, dan kan je ze er bijna in schuiven zonder tegenstand!
3. Aan de bestuurderskant van de auto zit de ophanging van de achteras. Deze zit vast met 3 bouten die je los moet maken, markeer de bouten zodat je weet hoe zwaar je ze weer vast moet draaien.
Let op dat je dit met beleid doet en dat je de boutkoppen niet dol draaid. Ook hier weer WD40, does the trick!
Als je de bouten los hebt, dan zal je zien dat het een stukje naar beneden komt waardoor je de bout aan die kant er doorheen kan steken.
4. Check of je alle leidingen weer hebt vast gezet zoals het eruit zag.
5. Dan plaats je de lange bouten terug. Aangezien je er eentje helemaal hebt doorgeslepen en die andere eigenlijk ook al een paar jaartjes oud is
Zou ik je advieseren om gewoon 2 nieuwe bouten te halen bij de ijzerhandel of VW dealer. Bij het vastdraaien van deze bouten, moet de auto vol op de achteras steunen.
Hiervoor kan je het beste een autobrug of kuil gebruiken. Heb je deze niet tot je beschikking, zet dan wat stoeptegels onder de achterbanden, zodat je er nog onder kan liggen om de bouten goed vast te draaien.
Dit moet je dus niet doen, als het volle gewicht van de auto nog niet op de achteras heeft gerust! De rubbers moeten namelijk even goed op hun plek komen en spelen…