De VW Golf 3 Cabrio zag in ik de zomer van 2008 bij een maat voor de deur op de parkeerplaats staan. Het was duidelijk dat de auto al enige tijd niet gereden had. Ik vervolgens een briefje onder de voorruit geplaatst met de vraag of de eigenaar de auto wellicht zou willen verkopen.

Na enkele dagen ontving ik een telefoontje. Van het een kwam het ander en ik kocht niet veel later daarna mijn 1ste Cabby! Doordat de auto zo lang had stilgestaan wasn vrijwel alles aan vervanging toe. Het weer en enkele boze mensen hadden zich op de auto uitgeleefd met als resultaat rondom krassen, deuken en een extreem uitgedroogd dak. De prioriteit lag destijds in het weer ‘goed’ rijdend krijgen van de auto. Na een paar goed poets beurten en het vervangen van diverse onderdelen zag de Cabrio er al een stuk beter uit. De op de foto’s zie je bepaalde krassen/ beschadigingen gelukkig niet zo goed, maar deze waren wel heel duidelijk te zien als je naast de auto stond.

Om het gewenste ‘tussen niveau’ te behalen zijn o.a. de onderstaande reparaties uitgevoerd:
1. Schokbrekers rondom moesten worden vervangen.
2. Stuurbekrachtigingspomp vervangen.
3. Achteras van een VR6 erop laten monteren voor betere remkracht.
4. Dak vervangen door een nieuwe.
5. Interieur grondig laten reinigen.
6. Motorblok (1.8 90pk) een grote beurt gegeven.

Aandachtpunten bij aankoop Golf 3 Cabrio:
1. Klopt de kilometerstand?
2. Let op de bouwjaar van de auto. Versies die in de laatste bouwjaren zijn gemaakt, hebben vaak veel minder last van kinderziektes en andere kwaaltjes omdat deze vanuit de fabriek zijn opgelost.
3. Check de electrische ramen een paar keer!
4. Voorschremen Links en Recht op roest controleren.
– Tik een aantal keren goed overal en check of het plaatwerk nog goed strak is.
5. Open de motorkap en kijk hoe het blokje erbij ligt en voel of de motor warm is.
– Als de motor warm is dan is het een teken dat de eigenaar het blijkbaar nodig vond om deze even warm te rijden.
6. Bij het starten, controleer de kleur van de uitlaatgassen.
–Blauw duid op een probleem met de zuigerringen/compressie, zwart is slechte verbranding enz…)
7. Hoe zijn de banden afgesleten?
– Is er b.v. 1 achterband schuin afgesleten, dan kan dit een signaal zijn van een kromme achteras o.i.d.
8. Loop alle steunbalken na op roest.
9. Sluit de motorkap makkelijk?
– Zo nee, dan kan dit duiden om een eerdere aanrijding.
10. Pak de voorbanden vast en schud ze heen en weer.
– Indien er speling op zit, dan moet er vooraan iets worden vervangen (draagarm,homokineet enz..)
11. Voel de randen van de schijfremmen rondom.
Indien je hier een flike opstaande rand hebt en je bij het remmen schokjes in het rempedaal voelt, dan moeten de schijven vervangen worden.
12. Druk rondom de auto in, en kijk hoe deze opveert. Indien deze meer als 1 op beweging maakt, dan moeten wellicht de schokbrekers vervangen worden.
13. Is de uitlaat luchtdicht?
– Iemand moet in de auto gas geven, terwijl jij de uitlaat dicht drukt. Hoor je ergens sissen, dan weet je dat er ergens in het uitlaat systeem een gaatje zit.
14. Bekijk de cabriokap. Is deze uitgedroogd, sluit alles nog goed aan, is de spankabel nog heel enz.
15. Last but not least, Is het onderhoudsboekje aanwezig?
– Zo kan je zien of er dure beurten aankomen en of alle beurten zijn uitgevoerd en natuurlijk een aankoopkeuring bij de ANWB kan ook duidelijkheid bieden.

Succes met je aankoop!